26. juli 2016

Fuglemarked i Yogyakarta

Yogakarta 13.-17. juli

På Java afholder man konkurrencer med fugle, hvilket er forklaringen på, hvorfor der rigtig mange steder holdes fugle.Man ser dem både ved hoteller, butikker og ved private hjem.
Der findes 4 forskellige konkurrencer - skønhed, sang, flyvning og hanekamp. Med den viden gav det rigtig god mening at besøge byens fuglemarked - selvom jeg frygtede forfærdelige forhold for dyrene.

Kyllingerne i kassen pilede lystigt rundt imellem hinanden, og vi kunne slet ikke få øjnene væk fra dette besynderlige syn. Selv idag undrer jeg mig stadig over, hvorfor de små kyllinger var blevet malet i forskellige farver.




Ugler og ravne var der ikke så mange af - nok fordi de ikke er fugle der skulle bruges til konkurrencer. Et enkelt sted har jeg læst, at ravnene bliver brugt til sort magi - om det er sandheden - tjaa det ved jeg ikke. Men det virkede ikke som verdens bedste forhold for uglerne her.

Der var også kæledyr som kaniner, marsvin, hunde, katte og lidt krybdyr. Aberne var det mest mærkelige og det var ikke rart at se dem sidde i en lille hønsebur. 
Hunde og katte sad også i bure - men vi så heldigvis, at de blev taget ud, badet og kælet med. 

Fuglemarkedet var en oplevelse - et kig ind i en javanesisk kultur, hvor fuglekonkurrencer spiller en rolle. Dyrevelfærden har set bedre dage, men vi så heldigvis kun dyr med god pels og vågne blikke i øjnene. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar