5. juli 2016

Første stop på rejsen... pandelygter og hængebro

Indonesien består af omkring 17.000 øer, og de ligger som perler på snor fra vest mod øst. Sumatra ligger først i rækken, og da øen er omkring 2000 km lang, har jeg valgt, at vi kun vil besøge den nordlige del.

Duften af en ny kultur - et nyt land var det første, vi bemærkede, da vi ankom til lufthavnen i Medan på det nordligevestlige Sumatra. Duften af røgelse, anderledes mad og varm fugtig luft blandede sig med lydene fra scootere og et fremmed sprog

Vi kom hurtigt igennem både paskontrol, security og bagageudlevering,og udenfor stod vores chauffør klar til at køre os til Bukit Lawang. Forventet køretid var 4 timer, hvilket betød, at vi landede ved midnatstid.

Vi kørte igennem gader med kurlørte lamper og masser af liv i gaderne. Scootere smøg sig forbi vores bil. En scooter havde en sidevogn koblet på - hvor et stort køleskab transporteret på. En anden scooter tjente som køretøj for ikke mindre end 2 voksne og 2 babyer, hvor den ene baby lå hen over køleren mens faren styrede med den hånd og holdt fast i sit barn med den anden.
Der blev slagtet køer i vejkanten, små boder solgte mad og drikkevarer og familierne var samlet udenfor deres huse.

Jo tættere vi kom på Bukit Lawang, jo længere blev der mellem landsbyerne. Palmer og en smuk stjerneklar himmel blev udsigten det sidste stykke. Vejene blev til gengæld også mere hullede, og det sidste stykke blev en bumblet tur.

2 unge mænd tog imod os ved ankomsten til en lille mørk og sovende by. Vi gik gennem en lille øde gade, og blev derefter bedt om at tage pandelygter på. Vi krydsede en gyngende hængebro med nedslidte brædder  over floden og gik temmelig langt før vi nåede frem til den trappe, der førte os op til On the rocks, som var stedet vi skulle overnatte…. 200 trin senere nåede vi svedige op til toppen. Smukt, svedigt og sindsygt hårdt for en, der ikke er i form…

Vi smuttede hurtigt i seng og sov 11-12 timer….

Udsigten fra hytten næste morgen...